fredag 1 februari 2013

Ett hus utan speglar och Matchad

Ett hus utan speglar av Mårten Sandén: Thomasine och hennes Tomas pappa har flyttat in hos Tomas släkting Henrietta tillsammans med Tomas syskon och Thomasies kusiner. Henritta är gammal och Tomas och hans syskon väntar på att hon ska dö. Thomasine och kusinerna fördriver tiden i det stora huset med att leka kurragömma. Men en dag börjar det hända oförklarliga saker under leken. Boken var inte vad jag hade väntat mig. Den är väldigt mörk och full av sorg. En del av sakerna som händer i boken känns nästan som de gränsar till skräck och jag tycker inte att det passar målgruppen. Boken har illustrationer men de lyfter inte berättelsen eftersom de ser barnsliga ut och det ger ett kluvet intryck av boken. Det är inte en bok som jag kommer att rekommendera till någon.

Matchad av Allie Condie: Cassia är 17 år och äntligen ska hon få veta vem hon kommer att matchas med. Allt bestämms av Samfundet som styr allt som händer i samhället. Om Cassia godkänner sin match kommer de att gifta sig när de är 21, allt helt enligt Samfundets planer. När Cassia matchas mot sin barndomsvän Xander blir hon först lättad, men sen lite besviken. De flesta matchas mot någon i en annan stad och det är ytterst ovanligt att de som matchas har träffats innan. Cassia hade gärna lärt känna någon ny person. Under matchningsceremoni får de matachade ett chip som innehåller information om deras match så att de ska lära känna dem. Eftersom Cassia redan känner Xander väntar hon med att titta på chippet, och när hon väl gör det är det inte Xanders ansikte som dyker upp på skärmen utan en annan kille som Cassia också känner. Boken är i stil med Delirium även om det finns skillander i de olika samhällen som skildras och hur historierna utvecklas. Jag gillar Delirium bättre, men jag kommer att läsa fortsättningen på Matchad som heter Korsad. En tredje och avslutade del finns ute på engelska. 




2 kommentarer:

  1. Vad intressant att du tar upp Ett hus utan speglar. Det är en bok som vi här på min arbetsplats pratat ganska så mycket med. Jag vet tillexempel att en av mina kollegor gillar denna ganska så mycket och brukar tipsa om den till lärare m.m. Jag läste den i somras och minns att jag tyckte den var ganska så svår att komma in i och att jag blev besviken på historien, den lät ju så bra i recensionen! Att jag sedan inte tipsat om den sedan jag läste den betyder ju också något. Tycker som du att den är ganska så skrämmande men med ett slut som är ganska så förutsägbart. Jag tror att man får vara lite äldre om man ska förstå historien. Kanske är det en bok för elever att samtala mer kring? Men jag håller med, den är ingen favorit hos mig heller.

    SvaraRadera
  2. Jo, det är nog en bok som passar bättre för äldre barn. Jag hade väntat mig en mysig och spännande historia typ Mormors vind (som gick som sommarlovsmogron för en massa år sedan, så jag blev ganska besviken. Och så tyckte jag inte om illustrationerna som var i en (för min smak) alldeles för barnslig stil. Tyckte inte alls att de lyfte texten, istället blev det ett splittrat intryck.

    SvaraRadera