måndag 22 april 2013

Gladiator av Simon Scarrow

Tänkte tipsa om serien Gladiator av Simon Scarrow som (än så länge) består av böckerna Kampen för frihet och Gatans lag. Det är svårt att beskriva första boken utan att avslöja för mycket av handlingen, men den handlar om tioårige Marcus som råkar ut för en händelse som gör att han och hans mor säljs som slavar. Marcus hamnar sedan hos en gladiatortränare, men hans plan är att rymma och leta upp sin mamma. Böckerna är spännande och de håller ett högt tempo. Jag tycker att skildringen av Romarriket är bra och när jag läste böckerna kände jag att jag ville läsa mer av Scarrow (har har skrivit en serie för vuxna om samma tidsperiod).




3 kommentarer:

  1. Serien låter spännande! De har ju båda ett väldigt lockande omslag också!Vet du hur många böcker som planeras?

    SvaraRadera
  2. Nej, det har jag tyvärr ingen koll på. Men med tanke på hur del 2 slutade tror jag att det blir minst en till.

    SvaraRadera
  3. Det finns en till Gladiator fast på engelska - son of Spartacus.

    SvaraRadera