lördag 13 juli 2013

Gregor


Gregor från Ovanjord (kartonnage)

Just nu läser jag "Gregor från Ovanjord" av Suzanne Collins och jag har inte kommit jättelång men jag gillar den! Efter Hungerspelen kändes det väldigt tomt och man tänkte att Collins skulle ju aldrig kunna skriva något liknande (och ingen annan heller för den delen). Men självklart, och som tur är, så hittar man ju alltid nya böcker som man fastnar i och sträckläser!

Gregor och hans lillasyster bor tillsammans med sin mamma i USA. Pappan har sedan några år tidigare försvunnit och ingen vet om han lever. En dag trillar Gregor och lillasystern ner i en lång tunnel och hamnar i ett helt annat land där människorna är bleka, nästintill genomskinliga och råttorna är nästan två meter höga.

Språket i boken är ganska så svårt, det är till och med så att jag stöter på ord som man får fundera kring. Boken klassas som Hcg så därför tror jag inte att man ska vara allt för ung när man läser den. Kanske passar den bättre till högläsning eller läsa själv från sexan. Läser man mycket och bra skulle den kunna funka i femman men då ska man som vuxen vara beredd på att förklara ord för den som läser.

Nu hoppas jag bara på att boken håller igenom hela berättelsen, det vill säga ytterligare fyra titlar till...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar