måndag 7 oktober 2013

Avgrundens änglar av Magnus Nordin




Vilken comeback, jag är fängslad och rödögd efter all sträckläsning!

Nordins bok- Skuggvandrare från 2011 var jag inte särskilt imponerad utav. Den var fylld med orealistisk action, som självklart inte blir mer trovärdig med alla varulvar som sprang omkring. Och missförstå mig inte nu, den första boken i denna serien ÄLSKADE jag i högstadiet och har fortfarande ett gott öga till.

Därför blir jag så otroligt glad när Avgrundens Änglar är en riktigt spännande deckare som jag inte kan sluta läsa. Jag hade gärna haft mer "göttiga" detaljer där Änglarna hade hunnit med fler onda människor att förfölja innan de blev indragna i bokens ursprungliga röda tråd.

Vi har alla läst mer och mer om "Grooming", senast var det på nyheterna i torsdags, där äldre, oftast män, tar kontakt med unga tjejer via nätet och få dem att göra sexuella saker de egentligen inte vill.

I Avgrundens Änglar tar gymnasieläraren Molly, saken i egna händer. Hon samlar ihop en grupp - sina änglar, som söker på nätet efter personer som groomar. Därefter förföljer de personen och filmar/spelar in bevis på våldtäkter som de sedan lämnar över till polisen. Vad Änglarna inte vet är att Molly själv har ett mörk förflutet som hon inte berättat om som kan få hela gruppen att rämna.


Avgrundens änglar
 
Jag lyckades i fredags pracka på boken till en kille på högstadiet, förhoppningsvis kan jag fråga vad han tyckte när han lämnar tillbaka den.
 
Visst är vissa händelser i boken lite överspelade med tanke på att Änglarna är ungdomar och inte superhjältar, men jag har överseende med detta och tycker att boken tar upp viktiga sociala frågor, som det är svårt att göra något åt- ska man som förälder övervaka allt som tonåringen gör på nätet, eller är det dags för hårdare straff för grooming och våldtäkt? Framför allt måste man nog börja införa internetsäkerhet i skolorna som lär ungdomar att säga nej till saker de inte vill genmföra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar