måndag 4 november 2013

Ruggigt läskig!

 



Förra veckan fick jag håll i Magnus Nordins nya bok nr 2!

Detta är en Hcg- bok och är inte alls tjock och svårläst! Precis som Katarina von Bredow och Johanna Lindbäck har alltså Nordin gett sig in i Hcg träsket och jag tycker att han gör det förvånansvärt bra.

Varelserna- Elias bok är första boken i serien om Gotland där Elias och lillasystern Emma befinner sig. Ett virus har attackerat ön och dödar människorna som blir zombier. Elias och Emma är ensamma och när boken börjar så vet de inte riktigt vad de ska göra eller vart de ska. Det enda Elias vet är att han måste beskydda Emma på bästa sätt.

Jag tycker att bokens framsida lockar till läsning, hur ofta har man inte hört att barnen vill ha en "riktigt läskig bok"? Detta är en av dessa läskiga böcker.

Jag läste ut denna en kväll, den är som sagt lättläst med luftig text och många bilder som tilltalar fantasin...och sedan drömde jag- hemska drömmar om att bli jagad av zombies!

Berättelsen är inte skriven med en massa detaljer, men tillräckligt många för att man som läsare kan fantisera ihop många läskiga bilder i huvudet. Och bilderna i boken hjälper ju till.


Varelserna. Elias bok (inbunden)

Jag kan inte vänta tills jag får presentera denna boken för en klass, troligtvis år 4 och 5. (Den borde locka killarna enormt mycket!!)
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar