måndag 29 december 2014

Mumsar pepparkaka


Här sitter jag och mumsar pepparkakor och läser "Överlevarna" av Chris Weitz. "En nervkittlande postapokalyptisk bladvändare" står det på baksidan. Nja säger jag, den är helt ok, men den är ingen bladvändare för mig. Blev minsann en smula besviken, den har fått hyfsad kritik från Btj. Gillar inte Donna, en av huvudkaraktärerna... skummar mig igenom vissa sidor. Jag får ingen känsla för personerna eller miljön, gillar dock idén bakom berättelsen som går ut på att alla vuxna dör av en mystisk sjukdom. Bara ungdomarna har överlevt. Men vänta nu, har inte jag läst detta innan?! Jo minsann, den påminner en hel del om en annan bok jag läste för ett tag sedan, Fienden- De levande döda. Det som skiljer sig är att den sistnämnda är mer spännande, här finns ju ruggiga zombies att frukta!

 
 
I "Överlevarna" är det människorna, i detta fall ungdomarna, man ska passa sig för. Det finns både elaka våldtäksgäng och kannibaler. Men det räcker inte för mig, som alltid känner man sig en smula besviken när man ödslat tid på en bok som är sådär och som man (ve och fasa!) inte ens känner för att bokprata om. 




Idag på morgonen när jag kom till jobbet var det iskallt, tydligen hade något gått sönder till värmen så hela skolan var som en iskub. Mysigt! Så det blev en tepimplardag och nu äntligen framåt eftermiddagen börjar det bli någorlunda varmt. Vädret ute är ju ingen fördel heller direkt. Nä usch, när jag kommer hem får det bli en varm dusch och sen att krypa ner i soffan med en filt, känns som om kylan har trängt ändå in i märgen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar