fredag 23 september 2016

Bloggstafett- Vi är en


Idag är första gången jag är med i en bloggstafett, väldigt spännande! Vi är 9 personer som alla läst och bloggat om samma bok; den underbara "Vi är en" av Sarah Crossan.

Igår bloggade swebookobsession om boken och imorgon är det littletreeofstories som bloggar. Kika in hos dem och se vad de tyckte!

Jag hade läst några recensioner om boken innan jag fick den i min hand, och tänkt att det nog inte var en bok för mig. Men så fel jag hade! Jag är så glad över att jag fick läsa boken och kan inte förstå att jag inte var helt exalterad över att äntligen få läsa den!




"Vi är en" handlar om två tvillingar, Grace och Tippy, som är sammanväxta vid höften. Deras mamma och pappa har precis berättat att de inte längre har råd med privatlärare som hemskolar tjejerna och nu ska de få börja i vanlig skola. Grace och Tippy är vana vid att folk stirrar men tänk i en skola, då kanske folk inte bara stirrar. Tjejerna är inte särskilt glada vid tanken men inser att de inte har något val. Nervösa och pirriga går Grace och Tippy till skolan, och visst stirrar folk men tvillingarna får också två nya kompisar. Kanske har de även chans att få veta hur det är att bli kära.

Boken är skriven i små korta kapitel, det går snabbt att läsa den men innehållet är helt magiskt. Tänk att kunna skriva så berörande med ganska få ord! Känslorna och kärleken mellan systrarna och deras familj är så fin att läsa om. Och jag vill läsa mer! Tyvärr inser jag ganska tidigt i historien att den kan sluta på tre sätt och troligtvis inte det sättet med rosafluffigt slut där alla är otroligt glada och lever lyckliga i alla sina dagar, nej detta är ingen sådan bok. Detta är en bok man gråter till men också skrattar med. 

Har ni inte läst denna pärla till bok, gå bums till biblioteket för att låna eller köp ett ex, för denna bok är en sådan man vill ha hemma i bokhyllan. Både innehåll och framsida är så fina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar