fredag 25 maj 2012

Eld knyter ihop Cirkeln...

Vill passa på att göra en blänkare för ELD - andra delen i trilogin som inleds med CIRKELN av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Jag är ungefär halvvägs i boken och vill varna för sträckläsning! Hade faktiskt inga höga förväntningar på Eld, eftersom jag tyckte Cirkeln var sådär... Men Eld är hittills över förväntan och den passar perfekt för spirande sommarväder... Det är nästan som om man känner hur det soltorkade augustigräset sticker mellan tårna... samtidigt som lukten av ljummen tall slår emot en... och allt i ens värld plötsligt vänds upp och ner. Och jag slits mellan att läsa ut hela på en dag och att dra ut på läsningen, så att jag får ligga i en hängmatta en sommardag och njuta av de sista sidorna... Helt klart läsvärd så här långt!

Go fredag på er!

2 kommentarer:

  1. Woow vad sugen jag blev på att läsa fortsättningen nu! Jag blev inte så där jätteimponerad av Cirkeln men den här kanske är bättre då? har du läst ut den ännu eller sparar du den? ;)

    SvaraRadera
  2. Heej! Har cirka tjugo sidor kvar nu ;) Jag håller med dig om att man inte blev så imponerad av Cirkeln.. mycket säkert för att den var lite uppskruvad.. Tycker absolut att Eld är läsvärd. Den är helt klart bättre än ettan, fast allra bäst i början. Jag vet inte, men man blir lite besviken på hur lika båda böckerna är mot slutet... Upplösningen känns lite väl enkel och man blir lite besviken på att det känns som författarna försökt få till slutet så fort som möjligt... känns som dom var lite stressade när dom skrev den. Men annars tycker jag att den är snäppet bättre än Cirkeln. Man lär känna personerna bättre och lär sig att tycka om dom. I Cirkeln kändes det lite "ofärdigt".

    SvaraRadera