torsdag 31 maj 2012

Iris Karlssons värsta sommar




Idag ska jag har bokprat för en klass 2 och då tänkte jag att jag likaväl kunde tipsa här om en bok som finns med i mitt bokprat!

Iris Karlssons värsta sommar (Elin Lindell) kom ut förra året och den är väldigt lätt att bokprata om.


Iris är en flicka på cirka 9 år som ska tillbringa hela sommaren hos sin farmor. Hon tycker att detta ska bli jättetråkigt för farmor gråter mest eftersom farfar har dött och Iris vill hellre tillbringa hela sommarlovet med pappa. Men när Iris kommer med tåget till stationen där farmor ska hämta upp henne är det alldeles tomt, ingen står och väntar på henne.
Lite längre bort står i och för sig någon med en motorcykel och när Iris går närmre ser hon att det är farmor!
Farmor har köpt en motorcykel och berättar för Iris att de ska ut och åka för farmor har hittat en ny kärlek.
De kommer inte långt innan de har gjort inbrott, blivit jagade av MC-knuttar och tillslut blivit efterlysta av polisen!

Den här sommaren blir alltifrån tråkig och fylld med äventyr för Iris.

Jag tycker boken är rolig, lite annorlunda och charmig. Den brukar alltid gå hem hos barnen när man bokpratar om den :)

2 kommentarer:

  1. Kul med tips för lite yngre barn också! :)Hur många böcker brukar du presentera? Lycka till med bokpratet sen!

    SvaraRadera
  2. Ja den här är väldigt tacksam att prata om, spännande och annorlunda! Jag brukar prata om cirka 5 böcker. Jag tycker det är lagom. Vissa tar ju lika många böcker som det är barn, men jag tar färre och pratar istället mer om dem. Jag brukar även välja ut ett stycke som är särskilt spännande eller roligt som jag läser högt för dem.

    Men jag tycker alltid att det är lättare att bokprata för äldre, visserligen ställer de yngre mer frågor och sådant men böckerna är ju så tunna så man berättar ju allt!

    SvaraRadera