måndag 24 juni 2013

Läskigt och skrämmande

Just nu är det dessa två böcker som jag har eller ska sluka!




Framför allt vill jag slå ett extra slag för Ritta Jacobssons "Eviga glömskans allé" som handlar om tjejen Alexa som har en väldigt bra relation till sin mormor. Men när Alexas mamma åker iväg för att hjälpa Läkare utan gränser blir mormor allt mer konstig. Hon börjar prata om konstiga besökare och att hon sett Alexas morfar, som varit död sen flera år tillbaka. Samtidigt går det att läsa i tidningarna hur någon eller några personer börjat göra inbrott hos äldre som bor ensamma.

Boken låter som en vanlig traditionell spökhistoria och ser dessutom ut som en sådan på framsidan. Men jag är fast och tycker att den här boken är väldigt väldigt bra! Den fångade mig direkt, både genom personerna och språket. Tyvärr har jag inte läst någon bok av Ritta Jacobsson innan men vet att hennes "Afroditeserie" är populär hos ungdomar. Det var knappt att jag ville läsa klart boken, jag ville veta mer om Alexa och hennes familj.

Men det negativa är att Rasmus, killen som Alexa träffar, är lite väl gullipluttig, händelsen när de träffas och hurdan han är, är lite för rosa och fluffig.

1 kommentar:

  1. Båda böckerna ser spännande ut :) Får ta och kolla upp dem.

    SvaraRadera