onsdag 5 mars 2014

Helgens läsning




I helgen blev det en hel del läsning (se förra inlägget).

Bland annat läste jag ut "Som James Dean fast snyggare" av Niclas Christoffer

Som James Dean fast snyggare (häftad)  Jim drömmer om att bli skådis, han har verkligen rätt utseende. Han ser ju nästan ut som James Dean så hur skulle han kunna bli nekad? Resten av hans familj består av mamma plastkirurg och pappa modell. Men Jims liv slås plötsligt i spillror, familjen krockar med bilen- lillebrorsan dör och pappan blir förlamad. Jim blir ännu mer beslutsam att bli lika snygg och känd som James Dean.

Jag har tidigare läst "Som Zlatan fast bättre" och gillade den mer. Det blir lite samma historia om varsin kille, där allt går åt helvete där huvudpersonen tar emot motgång efetr motgång och tillslut löser det genom att "hämnas" på sin egna kropp.


Som Zlatan fast bättre (häftad)
 
 
"Som James Dean fast snyggare" gör mig besviken, det är samma historia som i förra boken fast sämre. Språket är inget vidare och boken hade verkligen mått bra av att gå igenom en korrekturläsning. Förlaget är skapat av författare för författare står det i boken vilket gör att jag förväntar mig mer kvalité. Nu blir det snarare tvärtom, hur mycket gör en korrekturläsare egentligen? Tydligen väldigt mycket...

Sista sidorna skummade jag för att få veta hur det slutar, och slutet... ja det är ett slut som författare/regissörer kommer på när det inte finns någon annan utväg.
 
Jag blir så arg över att inget i stackars Jims liv någonsin kan vara enkelt, han gör inte mycket rätt och människorna runt omkring honom är ganska hemska och han mot dem.
 
Så tyvärr, detta är ingen bok jag kommer rekommendera. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar