torsdag 6 mars 2014

Mer helgläsning

 



Jag vill tipsa om en annan bok som jag också hann läsa i helgen nämligen "Drakar i Globen" av Martin Olczak.

Drakar i Globen (inbunden)
 
Tidigare finns ju serien "Jakten på Jack" där jag bara läst den första boken "Trolldom i Gamla stan". Barnen älskar ju denna serien, den är ganska enkel att bokprata om och lockar många. Däremot är det inte en av mina favoriter, fastnar helt enkelt inte för den.
 
Men "Drakar i Globen" däremot, den gillar jag! (obs spoiler!) Jack har hittat sina föräldrar och de lever lycka igen, men en kväll knackar vätten Rurik på hos Jack och ahns föräldrar. Rurik berättar att han har hittat något ute vid Långholmen. Det visar sig vara ett enormt ägg! Vad kan det vara i? Jack funderar och snart kläcks den lilla varelsen som är en drake. Silvertass får draken heta och hon och Jack blir goda vänner. Men Göran, drakdödaren vaknar till liv och Jack får höra en hemsk spådom om hans framtid.
 
Del 1 av 4 och för att förstå handlingen bör man läsa dem iordning skriver författaren. Del 2 kommer i mars.
 
Jag tycker att boken är spännande, har en kuslig historia med drakdödaren och hemska spådomar. Passar bra från trean till fyran, även "lässvaga" i femman. 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar