tisdag 15 april 2014

Lite besviken...



Förra veckan läste jag klart "Den hungriga hamsterns återkomst" av Sam Hay. Innan jag började läsa tyckte jag att den verkade lite småläskig och att spännande, men måste säga att jag blev besviken. Joe, huvudpersonen, får en magisk amulett från Egypten och när han uttalar sin önskan om att få ett husdjur går den i uppfyllelse! Men det blir inte riktigt som han önskade, djuret han får på halsen är en död hamster som inte får nån ro och kan gå vidare. Hamstern dog nämligen på ett förskräckligt sätt och hans lilla ägare måste vara förtvivlad! Joe måste hjälpa hamstern att hitta ägaren och förklara vad som hände.

Jovisst är boken bra, men den är inte läskig som omslaget och titeln får en att tro, därför känner jag mig lite lurad. Istället är den lite smårolig, (tror jag att barn tycker i alla fall!) och passar säkert bra till högläsning för klass två till tre. Jag skulle troligen bokprata om den i klass 3, om de läser själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar