onsdag 10 september 2014

Fler roliga böcker!


Ofta får jag frågan om vilka roliga böcker som finns. Eftersom humor oftast är väldigt individuellt är kan det vara svårt att hitta just en rolig bok. Ibland är det så att det jag tycker är roligt fattar inte barnen.

Men i somras läste jag om "Hjärnpunka" av Staffan Cederborg och den omnämndes just som rolig och med en kille som huvudperson. Jag köpte boken privat och började läsa den nu i veckan.

Leo har det inte lätt, när snyggingen Isabella närmar sig får hans hjärna hjärnpunka. Men som tur är ska klassen på skolresa och som i alla filmer så slås ju alla regler ur spel, enligt Leo själv...Men faktiskt, Isabella börjar snacka mer med Leo och ger hon inte några extra hintar?? Samtidigt oroar sig Leo för Kricke som hotat att skära av snoppen på honom om han någonsin vågar närma sig fotbollsträningen igen efter ett tragiskt självmål.

Jag tycker att boken är rolig och humoristisk. Leo är en positiv kille, trots alla hot och gliringar från killarna i klassen. Däremot har han ju ingen självinsikt och tror ju att allt som händer på film kan hända i verkligenheten. Men samtidigt är det, det som är mysigt med den här killen, han tror ju verkligen och hoppas på att han skulle kunna bli ihop med klassens populäraste tjej trots att han är en vanlig tönt.

Boken passar från femman och uppåt. Huvudpersonen går nog i sexan och boken innehåller mycket svordomar, men jobbar man på en skola vet man att ungdomar tyvärr vräker ur sig ganska hårda ord idag.
För visst kan man tycka att en som går i sexan inte alls snackar som exempelvis Kricke, men i min vardag gör ungdomarna det.

 
Ps: Jag hoppas att omslaget lockar till läsning, har inte haft möjlighet att testa än!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar