fredag 1 juni 2012

Bilderbok för pigga fyraåringar!

Tänkte tipsa om en kul bok som funkar jättebra om man exempelvis ska ha sagostund för fyraåringar :)...
Boken jag läste för dem heter "Kurragömma med kakaduor" av Quentin Blake och är helt underbar om man vill att barnen ska få vara mer delaktiga under sagostunden.



Boken handlar om professor Pottman som har tio stycken kakaduor i olika färger.Varje morgon, när han har borstat sina tänder och klätt på sig, kliver han in i sitt växthus för att hälsa sina älskade kakaduor godmorgon med orden: "God morgon, alla mina fina fullfjädrade filurer"! Men kakaduorna har sedan länge tröttnat på professorns tjat och bestämmer sig för att spela honom ett spratt, genom att rymma. Så en dag möts Pottman av ett tomt växthus och han blir alldeles ifrån sig av oro och börjar leta igenom rum efter rum...

Det som gör boken så bra, är den enkla, men enda kärnfulla dialogen och handlingen. Bilderna är också väldigt gulliga! När jag läste den fick barnen vara med och "leta" efter kakaduorna på varje uppslag. Jag visade bilderna och de fick peka när de såg kakaduorna, som ju hade gömt sig och var lite svåra att hitta på bilderna. Verkligen en perfekt bok, för att lära känna en ny barngrupp i biblioteket, tycker jag!

Ps. Quentin Blake är framförallt känd för sina illustrationer i Roald Dahls barn- och ungdomsböcker.

Hoppas ni har en fin fredag!




1 kommentar:

  1. haha vad rolig bok! Jag vill också ha sagostunder!! Tack för det fina tipset :)

    SvaraRadera