fredag 28 december 2012

Lista över 2012

Jag har oerhört svårt för att bara välja en enda sak när någon frågar mig om något, men här har jag försökt göra en lista över böcker och författare som på något sätt stått ut under 2012.

Årets manliga författare:
Benedict Jacka är min nya favorit! Hans serie om Alex Verus (Fated, Cursed, Taken) är Urban Fantasy när den är som bäst.

Årets kvinnliga författare:
Laruren Oliver. Först läste jag Resten får du ta reda på själv och sedan Delirum och båda böckerna är bland de bästa jag läst under året.

Årets engelska bok:
The night circus av Erin Morgenstern. Det här är en sådan bok som inte går att beskriva. Språket är vackert och handlingen är helt magisk. Läs den!

Årets svenska bok:
Eld av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg. Cirkeln var bra och Eld är bättre. Dessutom var slutet oväntat och fick att längta efter sista boken, Nyckeln, ännu mer.

Årets uppföljare: The golden lily av Richelle Mead (del 2 i serien Bloodlines). En spännande bok där man bara måste läsa ett kapitel till och ett till innan man kan sluta och  man blir lite lätt galen när man inser att man måste vänta på uppföljaren.

Årets besvikelse: The casual vacancy av J.K. Rowling. Jag älskar Harry Potter serien och jag såg verkligen fram emot Rowlings nya bok (trots att den inte handlade om Harry Potter). Men tyvärr kom jag inte längre än till sidan 142 innan jag gav upp. Problemet för min del var handlingen, som inte alls tilltalade mig (alldeles för mycket tråkig vardsrealism).

Årets överraskning: Halvblod av Sofie Trinh Johansson. En bok om vampyrer som lever i nutid av en svensk författare? Jag erkänner att jag var skeptisk, men jag blev positivt överraskad. Författaren har en egen variant av vampyrism som fungerar oväntat bra.

Årets tips: Isabella tipsade mig om serien Krabbsjögrund av Lena Ollmark och Mats Wänblad. Jag fastande direkt för serien och läste den i ett sträck i somras.

Årets bok som blivit filmatiserad: Bilbo av J.R.R Tolkien blev filmen The Hobbit: An unexpected journey. Det är svårt att bedöma helheten då det bara släppts en av tre filmer men än så länge ser det bra ut.








1 kommentar:

  1. Jag älskar listor! Vad kul att du tar upp J.K Rowlings nya bok för vuxna, jag har inte hört att någon läst den eller vad som tycks om den. Jag läste dock om den på Adlibris och kände att det inte alls var något för mig. Den verkar utspela sig långt ifrån Harry Potter som jag förstod det? Nu ser jag också att jag måste läsa serien Krabbsjögrund och fortsättningsboken Eld. Håller helt med om att Lauren Oliver är ett gyllene korn för året 2012!

    SvaraRadera