onsdag 31 oktober 2012

Dash och Lilys utmaningsbok av Rachel Cohn och David Levithan

Boken utspelar sig i New York dagarna innan och kring jul- och nyårsafton. Dash hatar julen. Hans föräldrar skiljde sig för flera år sedan och pratar inte längre med varandra. Han har sagt till sin pappa att han firar jul hos sin mamma, och till sin mamma har han sagt att han firar jul hos sin pappa. Detta har gjort att båda föräldrarna har rest iväg över jul med sin nya partner i tron att deras son firar helgerna hemma hos den andra föräldern. Det gör att Dash har sin mammas lägenhet för sig själv och passar honom perfekt.

Lily älskar julen. Till hennes stora förtret har hennes föräldrar rest iväg till Fiji över helgerna och lämnat henne ensam med storebror Langston. Lily har dock ingen större glädje av Langston eftersom han bara vill umgås med sin pojkvän. För att han ska slippa undan Lily hittar Langston på en slags lek åt henne, en lek som handlar om en röd anteckningsbok.

När Dash går omkring inne på sin favoritbokhandel hittar han en röd anteckningsbok bland de andra böckerna. Han slår upp den, börjar läsa och sedan gör han precis som det står. Anteckningsboken (som kallas för utamningsboken) skickas fram och tillbaka mellan Dash och Lily. De har ingen aning om vem det är som de skriver till, men så småningom lär de känna varandra och sig själva via anteckningsboken.

Jag tyckte att boken var lite småmysig. Bokens tonåriga huvudkaraktärer har båda speciella personligheter, och språket i boken är bra. Den passar att läsa runt jul.

Jag läste boken på svenska, men eftersom jag är galen i bokomslag kollade jag upp hur den engelska varianten ser ut och visst är den mycket snyggare?! Där ser man att det är vinter och jag tycker att det svenska omslaget blir mörkt och tråkigt.





1 kommentar:

  1. Vad trevligt med en kärleksbok! Och jag måste hålla med dig Evelina, det engelska omslaget lockar mycket mer. Det svenska ger inget romantiskt intryck över huvudtaget. Jag trodde faktiskt att det var ännu en deppig tonårsbok, så jag har inte ens läst på baksidan. Nu blev jag lite sugen på att läsa hela boken :)

    SvaraRadera