fredag 26 oktober 2012

Genrer som flyter in i varandra...

Hej igen!

Jag fick en fråga från en lärare i veckan, om jag kunde svara på vad skillnaden var mellan "fantasy" och "sagor". Jag försökte svara så gott jag kunde med att dra lite exempel...men jag känner, i likhet med läraren, att jag blir lite förvirrad över frågeställningen.

Idag är det vanligt med genrer som flyter in i varandra, som lånar element från varandra och blir till en ny genre-klump! Jag såg, på skolbiblistan, att KB ska hålla en konferens och workshop om just genrer: "Fars, fantasy eller first person shooter - vad är det fråga om?" Synd att man inte bor i Sthlm!

Hur skulle ni angripa frågan? Var hör draken hemma egentligen? Det är ju verkligen en intressant diskussion! :)



/Bella




5 kommentarer:

  1. Håller med om att det inte är helt lätt att skilja på dem, man skulle kunna hålla en paneldebatt i ämnet ;) Ett kort svar blir att den söta draken hör hemma både i sagan och fantasy.

    SvaraRadera
  2. Ja det var en klurig fråga! Jag brukar alltid snärja in mig när jag ska berätta för barnen vad Fantasy är. Fantasy känns som en upphottad/fräsigare saga. De har verkligen många gemensamma nämnare.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Tack för era tankar :) Ja, det är en knivig fråga, som man ändå förväntas kunna ha ett rakt svar på! Sagan har ju en del återkommande detaljer och element som är gemensamma för olika sagor, exempelvis magiska tal och symboler, upplägg och ordval. Men det finns ju moderna sagor också, som inte alltid följer samma mönster. Jag tror att uttrycket, precis som språket, har en annan innebörd idag. Men jag vet inte. Kanske kan vi fråga en professor i språk? ;)

    SvaraRadera
  5. Vill du ha ett svar kan du maila Science Fiction Bokhandeln, de ställer gärna upp och svarar på sådan frågor.

    SvaraRadera