måndag 22 oktober 2012

Det är en gris på Dagis av Thydell

En lite småtokig och rolig bilderboksdebut av författaren Johanna Thydell, som är bördig från Värnamo. Förfatatren har innan skrivit ungdomsböcker, bland annat "I taket lyser stjärnorna".


"Det är en gris på dagis" handlar om en gris som känner sig lite ensam. En dag bestämmer han sig- han ska börja på dagis! Men kan verkligen en gris gå på dagis?


Vi läste den igår, jag och Jonte, och den är lite småkul. Dock får jag viss irritation över "dagis" det heter ju faktiskt förskola nu för tiden! Men det finns flera saker i texten att småfnissa åt, både för vuxna och barn.

Språket i texten är ganska annorlunda, lite svårare att förstå för de yngre barnen kan jag tänka mig? Därför passar nog boken bättre för de lite äldre, möjligtvis från 4 år och uppåt. Jag tycker att historien lämpar sig för högläsning, men som högläsare ska man ha läst boken flera gånger innan för att göra boken rättvisa.




3 kommentarer:

  1. Verkligen söt bok! Jag sitter just nu och klurar på högläsningsböcker själv... Jag har blivit inbjuden på en skola, till att ha en station i biblioteket och funderar på att läsa högt ur en bok och ha skuggspel/skuggteater till. Det ska bli väldigt kul! Funderar på någon bilderbok av Julia Donaldson, antingen Lille Spigg eller Tyrannosaurus Fjant. De är roligt och lätta att göra skuggfigurer av i svart kartong ;). Tanken är att eleverna ska få hjälpa mig med själva skuggteatern, så att jag kan läsa högt :).

    SvaraRadera
  2. du får berätta sen Bella hur det gick med din skuggteater! Verkar bli spännande och kanske en liten utmaning?

    SvaraRadera