onsdag 14 mars 2012

Rum 213 av Ingelin Angerborn

Så där ja, nu har jag äntligen fått tummen ur och läst den här otroligt populära boken av Ingelin. Detta är den första boken jag läst av henne men har hört att hon ska vara en duktig författare.

Rum 213 handlar om Elvira som åker på kollo en sommar. På vägen dit får hon se en bil med registreringsnummer rum 213 vilket hon tycker är lite kul. Väl på kollot får Elvira även rum 213 som hon delar med två andra tjejer.

Redan första dagen händer det märkliga saker som att fönstret blåser igen trots att det är vindstilla ute. Tjejernas saker börjar också försvinna och de anklagar varandra för att stjäla. Eller är det kanske killarna som spelar dem ett spratt? men vem är då flickan med den vita klänningen och det röda håret som Bea ser på nätterna?

Jag tycker att själva historien inte är särskilt nyskapande i sig, barn på kollo där det spökar känns som en gammal historia. Men barn verkar gilla denna, utseendemässigt är den väldigt lockande tycker jag. Däremot är väl historien lite moderna men tillför inte direkt något nytt. Visst är den spännande och välskriven, men det är ingen ny favorit för mig. Däremot tror jag att den passar väldigt bra för bokprat då spöken och sommarkollo går hem hos de flesta. Det är nog mest tjejer som vill läsa denna eftersom historien kretsar kring tre tjejer. Men trycker man på lite så kan nog killarna våga prova den också!


Rum 213

2 kommentarer:

  1. Denna har jag med läst och den är verkligen tacksam att bokprata om. Jag försökte "sälja" in den hos både killar och tjejer, för jag tycker faktiskt att den kan passa båda. Men det är ju flest tjejer som har läst och pratat om den, helt klart. Sen vet jag att det finns en del killar som har läst den med :)Tycker själv att den inte riktigt blir sådär läskigt spännande som den verkar innan man läst den... Men nästan alla mina elever har tyckt det... en del har till och med inte vågat läsa klart den ;)

    SvaraRadera
  2. Ja den är fortfarande populär, såg tillexempel att en stod på reservationshyllan så kö är det ju :) Oj! Där ser man, jag antar att vi vuxna har lite andra referensramar om vad som är läskigt ;)

    SvaraRadera