torsdag 8 mars 2012

Som trolleri av Mårten Melin

Det verkar som jag fastnat i Mårten Melin lite här men denna boken blev jag först rekommenderad av en skolbibliotekarie i Bredaryd och sedan även en tjej som var här och lånade. Tjejen sa att hon hade läst den förut men tyckte att den var så bra så hon ville läsa den igen och det är ju bra kritik tycker jag! Kan också tänka mig att detta är en bok som passar mer för tjejer.

Den här tycker jag är bättre än "Förvandlad" som jag skrev i tidigare recension. Författaren beskriver och lever verkligen sig in i en 12 årig tjejs tankar och liv. Det är så mycket detaljer kring huvudberättelsen som gör det hela väldigt levande.

Mona, som boken handlar om, är på landet med sin pappa (som är politiker). Hennes föräldrar är skilda och Mona valde att bo hos sin pappa. En dag ska Mona gå och bada men det sitter en smutsig kille med svart rufsigt hår på bryggan. Trots detta går hon fram och pratar med honom. Killen som heter Mikael har magiska gröna ögon och Mona blir helt förhäxad! Det enda hon kan tänka på är Mikael och hur hon ska få träffa honom. Det konstiga är att han dyker bara upp när det är molnigt ute och han badar inte.

Hela tiden märker man hur Mona förändras ju mer hon träffar Mikael. Han har någon konstig kraft som påverkar henne och även andra runt omkring Mikael. Till slut har Mona gjort "uppror" mot sin pappa och har inte badat på flera dagar. Men till slut får Mona reda på varför Mikael är som han är och varför han ibland bor i en koja ute i skogen... 



Som trolleri
Det enda negativa jag kan komma på är att Mona ska vara 12 år men hon verkar äldre i sättet hon tänker och pratar.
 Annars är detta en spännande och ovanlig kärlekshistoria med lite magi i!

3 kommentarer:

  1. Får nog läsa lite Mårten Melin låter det som!Kommer bara på att jag har läst någon lättläst uHc av honom, men de är inte på så många sidor. Den här verkar spännande!

    SvaraRadera
  2. Åh den är jättebra! Historien håller ihop hela vägen och det måste vara en av mina nya favoriter!

    SvaraRadera
  3. Åh! Jag har ju inte läst honom.. Måste det med! :)

    SvaraRadera