torsdag 1 mars 2012

Elevernas bästa boktips!

Tänkte koka ihop en liten lista över böcker det "pratas" om bland eleverna på mina skolor.
Skulle vara skoj om vi kunde göra en gemensam lista framöver! :)

Böcker:

Skelettpojken - Anne Rooney

Rum 213 - Ingelin Angerborn

Fångad - Lucy Christopher

Erebos - Ursula Poznanski

Ett nytt liv på köpet - Emma Granholm

Jag är Zlatan - Zlatan Ibrahimovic

14 år till salu - Caroline Engvall

Skamfläck - Caroline Engvall

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag - Sara Ohlsson

Välkommen hem - Johanna Lindbäck

Illusioner - Judy Waite

Linas kvällsbok - Emma Hamberg

Liv och Lovisa - Emma Granlund

Vem är du Johanna? - Lin Hallberg

När hjärtat skenar - Anna Vikström

Kär i kärleken - Lina Forss

I taket lyser stjärnorna - Johanna Thydell

Min typ brorsa - Johanna Lindbäck

Hur kär får man bli - Katarina von Bredow

Serier:

Alla serier av Adam Blade

Cirkusdeckarna - Dan Höjer

Cherubserien av Robert Muchamore (en bok som killar i 6an älskar)

Killar, kompisar - Cathy Hopkins

Drakherren - Josefine Ottesen

Bertböckerna - Sören Olsson

Bella - Tomas Dömstedt

Drakhjärta - Anna Ehring

Alla serierna av Bengt-Åke Cras

Petrinideckarna - Mårten Sandén

Hemligheter och pinsamheter - Eva Susso

5 kommentarer:

  1. En lista för böcker som killar gillar efterlyses :=)

    SvaraRadera
  2. Bella! Du tänker precis som jag. Skulle precis skriva ett inlägg för jag behöver boktips till killar!! I alla åldrar, så svårt är det! Kom på igår när jag bokpratade för klass 5 att jag bara hade tjejböcker...

    Förvandlad av Mårten Melin tycker jag passar killar, håller på att läsa den nu!

    SvaraRadera
  3. Åh, så roligt att jag fick en kommentar på det här :)

    Killarna i mina klasser (år 4-6) gillar lite olika, men mycket deckare av Laura Trenter, Mårten Sandén är det som gäller. Sen är det många som läser Darren Shan och Cherubserien (av Robert Muchamore) älskar speciellt en kille i år 5 som jag har i en läsgrupp just nu... På högstadiet läser många de lättlästa böckerna som förlaget Argasso ger ut, vilka är väldigt populära. Sedan läser de en hel del Cras och Magnus Nordin (men jag känner att de nog är lite bekväma där och väljer det de känner till, säkert finns det mycket mer för dom om de skulle öppna ögonen lite) :) Och där har vi ju en viktig funktion med!

    Jag ska hålla ögonen och öronen öppna, så får vi göra en lista tillsammans sen :)

    SvaraRadera
  4. Ja det är väl deckare som killarna väljer först och främst. Darren Shan är otroligt populär bland högstadiekillarna! Man är ju glad bara de läser något :)

    SvaraRadera
  5. Boken Illusioner var kul att du hade med! Den har jag bokpratat om flera gånger och det är alltid många som är intresserad av den och vill låna. Det är en bra historia som man kan diskutera runt tycker jag!

    SvaraRadera