onsdag 4 juli 2012

De stulna barnen, Jo Salmson

Jag är inte särskilt mycket för Fantasy, men nu när jag ändå hade tid över för att läsa provade jag på den populära serien om Häxfolket som Jo Salmson har skrivit. Hon har även skrivit serien om Tam.

De stulna barnen är lagom för mig som inte hänger med i fantasygenren och de mangainspirerande bilderna är gjorda av Natalia Batista, som även gjort Mjau.

Berättelsen handlar om Sol som är föräldralös och vuxit upp hos husets kokerska. Arel bor i huset och är sonen till en krigare. Likaså bor vännen Enos i huset.

De tre barnen är vänner trots att de är så olika och Sol har väl inte riktigt förstått hur olika de egentligen är när Arel och Enos ska lämna huset och starta sina vuxenliv i staden. Sol vill nämligen hemskt gärna följa med dem! Men Arel informerar då om att Sol är slav och hon får inte lämna huset, i princip någonsin.

Sol blir helt förkrossad och gömmer sig i ett dolt utrymme vid den öppna spisen. Tack vare gömstället får barnen sedan reda på att Sol blivit kidnappad från sina föräldrar som tillhör Häxfolket och nu är Häxfolket på väg tillbaka fär att återta sina förlorade barn.

Arel och Enos bestämmer sig för att de måste hjälpa Sol att hitta tillbaka till sin riktiga familj.

Boken är den första i en serie som totalt består av 4 stycken böcker.

Den är ganska lättläst och spännande. Den slutar så att man måste läsa de andra böckerna för att ta reda på hur det går för Sol, Arel och Enos.

De stulna barnen 

1 kommentar:

  1. Jag har läst första boken och jag tycker att historien är helt ok. Jag tyckte inte om illustrationerna för jag tycker att Sols uttryck gör att hon framställs som tanklös då hon mest har stora ögon och ser helt förvirrad ut. Men det ska kanske vara så, jag har ingen direkt koll på hur Manga brukar tecknas.

    SvaraRadera