söndag 29 juli 2012

Kristin Cashore x 3


Jag har läst Kristin Cashores böcker Graceling, Fire och Bitterblue. De första två finns utgivna på svenska och titlarna är då Tankeläsaren (Graceling) och Monstrets dotter (Fire).  

Böckerna hänger ihop, men Fire utspelar sig innan händelserna i Graceling och Bitterblue utspelar sig ett par år efter händelserna i Graceling. Jag gillade Graceling och Bitterblue bäst. Tyvärr så tyckte jag inte om Fire då jag inte klarar av huvudkaraktären i boken. Böckerna klassas som fantasy, men det är just fantasy inslagen som jag saknar. Men jag har läst en hel del fantasy och jag tror att böckerna lämpar sig bättre för dem som är nyare i genren. Böckerna handlar till största delen om kärlek och relationer.

Jag tycker att ni ska börja läsa Graceling (Tankeläsaren), gillar ni den kan ni också läsa Bitterblue. Och om ni fortfarande känner att ni inte kan få nog av böckerna kan ni läsa Fire (Monstrets dotter). Alternativt börja med Graceling (Tankeläsaren) och om ni inte gillar den så pröva då att läsa Fire (Monstrets dotter). 




2 kommentarer:

  1. Tack för fint tips Evelina! :) Det verkar som att din sommar var/är fylld med massa härlig läsning! Vill gärna läsa denna serie någon gång.

    SvaraRadera
  2. Varsågod! Jag har försökt läsa så mycket som möjligt i sommar... men det gör jag alltid ;)

    SvaraRadera