måndag 23 juli 2012

Delirium av Lauren Oliver


Boken utspelas i Portland i USA, i en nära framtid. För 64 år sedan gjordes upptäckten att kärlek är en sjukdom kallad Amor Deliria Nervosa. Sjukdomen förstör människor och förvandlar dem till oigenkännlighet. I värsta fall leder den till döden. För att rädda befolkningen från sjukdomen lyckades forskarna framställa ett botemedel. Efter att alla invånare fyllt 18 år får de en spruta som gör att de aldrig mer kan känna kärlek, då är de friska och säkra. De invånare som är under 18 år skyddas genom att tjejer går i en skola och killarna går i en annan. Dessutom är det förbjudet med fysisk kontakt mellan tjejer och killar under 18 år.

När man är botad går man ut skolan och sedan gifter man sig med den person som staten har valt ut, och för främja trygghet och stabilitet i samhället väljer staten också ut ett lämpligt jobb åt dig.

Men botemedlet biter inte på alla. Lenas mamma kunde inte botas, kärleken dödade henne så Lena bor hos sin mammas syster och sina kusiner. Lena är 17 år och räknar ner dagarna tills hon ska få sin spruta och bli frisk. Hon ser fram emot den dagen då hon slipper vara rädd för att bli smittad och kan leva i säkerhet. Men så händer det som inte får hända…

Det är svårt att berätta om boken utan att förstöra spänningen för kommande läsare, men nu hoppas jag att ni fått ett litet grepp om handlingen. Jag tycker att boken var bra och tänkvärd. Det enda negativa är att den var lite ojämn. Ibland är den så bra att man bara inte kan sluta läsa och ibland sjunker spänningen. Jag läste den i pocket på engelska och längts bak fanns frågor som lämpar sig för bokcirklar och andra diskussioner, och det är en bok som kan diskuteras.

Uppföljaren heter Pandemonium och jag tänker läsa den också för jag vill veta hur historien fortsätter.

5 kommentarer:

  1. Åh den verkar så bra! Såg att jag får vänta lite på att läsa denna då det redan var två före mig i kön (och man får ju inte använda sig av sina förmåner som bibliotekarie att ta boken först när jag får den på min hylla ^^) Intressant idé och jag tänker, utav någon anledning, på The host (Genom dina ögon)av Meyer som jag också tycker är riktigt bra.

    SvaraRadera
  2. Kul att det är folk i kö på boken :) Jag har inte läst Genom dina ögon, men jag har den i pocket och jag vill gärna läsa den (ska bara lyckas klämma in den på läslistan).

    SvaraRadera
  3. Blir också sugen på att läsa denna! :) Genom dina ögon är förresten en jättebra bok, så läs den! Jag läste den för länge sedan nu, men det är en bok som verkligen sätter sina spår. Härligt tjock med! ;)

    SvaraRadera
  4. Nu har jag läst ut "Delirium". Jag håller med dig Evelina, om att spänningen i boken är lite svajig ibland. Men den är helt klart läsvärd och jag får målande bilder av karaktärerna och av samhället som de lever i. Speciellt ett parti av boken (ska inte avslöja vilket) grep verkligen tag i mig. Jag tror inte jag hade förväntat mig det riktigt om denna boken. Slutet var otroligt spännande och det känns en aning olidligt just nu.. i väntan på uppföljaren!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker verkligen att boken är bra! Till och med superbra :) Spännande och jag gillar den skarpt! Hoppas att tvåan kommer snabbt!! Helt klart en bok jag ska rekommendera till ungdomar. Lite lik Hungerspelen är den ju. Hoppas bara att de andra två delarna håller måttet och att historien inte tappar fart.

    SvaraRadera