fredag 28 september 2012

Du glömde säga hej då av Sarah Dessen

Nu är terminen har kört igång på allvar tänkte jag att det kunde vara trevligt att läsa något lätt (som motvikt till kurslitteraturen) och valet föll på en av Dessens böcker. Jag har inte läst något av henne tidigare, men jag vet att hennes böcker är omtyckta.

Huvudpersonen i Du glömde säga hej då heter Mclean. Hon är döpt efter en av hennes pappas favorittränare i basket. Mcleans föräldrar skilde sig för ett par år sedan och Mclean valde att följa med sin pappa som jobbar som konsult inom restaurangbranschen. Hans arbete innebär att han reser runt och räddar restauranger som håller på att gå i konkurs. Mclean och hennes pappa stannar sällan mer än några månader i varje stad. Och för varje ny stad skapar Mclean sig en ny identitet och ett nytt namn. Men så kommer de till Lakeview och innan Mclean hinner skapa sitt nya jag stöter hon på folk och då tvingas hon att vara sig själv. Men hur ska hon klara av att vara sig själv när hon inte längre vet vem hon är eller vad hon vill?

Först och främst kan jag säga att jag hade stora problem med huvudpersonens namn. Visst basket är en viktig sak för hennes pappa, men jag hade svårt att föreställa mig en söt tjej runt17-18 när jag läste namnet Mclean. Om jag ska sammanfatta boken med ett ord så blir det nog oengagerade. Den innehåller en kärlekshistoria och en komplicerad mamma-dotter relation, men tyvärr så griper inget av det tag in mig och jag känner inget för karaktärerna i boken. Trots det så är boken helt ok, den passar att läsa på bussen eller stranden då den inte kräver så mycket av läsaren. Sedan så är jag kanske inte bokens ideala läsare. Jag tror att lite yngre tjejer som gillar relationer kan uppskatta boken mer än vad jag gjorde.

Jag har dock tänkt att jag ska ge Dessen en chans till (någon gång) eftersom hon har skrivit en hel del böcker, och det känns fel att döma ut henne efter att bara ha läst en av hennes böcker.

1 kommentar:

  1. Mina bokslukare gillar verkligen den här författaren! Jag har själv inte läst någon av Dessen... Tycker det är kul att höra att du vill ge författaren ytterligare chans. Det är ofta man tänker att alla böckerna är dåliga om en är det.

    SvaraRadera