fredag 14 september 2012

Härligt bokprat för klass 4

Igår hade jag ett sånt härligt bokprat för en klass 4 som jag bara måste skriva lite om!

Jag har inte träffat dem innan men läraren har varit på besök många år med sina andra klasser. Det är härligt med lärare som ser biblioteket som en viktigt resurs! Så den här klassen har bokat in ett bokprat varje månad, det ska bli kul att få följa dem hela hösten.

De var ganska så många, 25 stycken, så jag tänkte först- hur i hela friden ska det här gå? Och de såg så små ut. Jag tänkte att jag kanske hade för svåra böcker och allt skulle bli pannkaka! Men jag började med att presentera mig själv och sedan fick de säga sina namn.

Jag presenterade 5 olika böcker, läste delar ut två av dem och böckerna verkade gå hem! Barnen hade ganska många frågor och jag såg hela tiden att de hängde med och lyssnade vilket gör att man känner sig ännu säkrare.

Tyvärr hade jag ju inte 25 st böcker så de fick komma fram fem och fem och välja någon bok jag hade tipsat om, om de ville ha någon förstås.
Sedan gick vi ut i resten av biblioteket där de fick botanisera i hyllorna. Det var kaninböcker, böcker om läskiga andar, roliga historier och ruggiga spökhistorier som gick åt mest. Och jag tror att de flesta hittade minst en bok som de lånade.

De verkade väldigt nöjda och jag kände likadant. Barnen var väldigt positiva och snälla, så jag ser framemot att träffa dem igen :)

Bokpratsböcker som jag pratade om:

                                                                                                   

2 kommentarer:

  1. Härligt inlägg! Det är alltid uppfriskande och kul när det lyckas så här bra! Kul att du får fortsätta med samma klass terminen ut :). Har du redan planer på vad du ska ha med nästa gång?

    SvaraRadera
  2. Ja det är trevligt att lära känna dem lite bättre än om de bara skulle komma en gång. Nej har inte hunnit fundera på vad jag ska ha till nästa gång, det är bra med klasser som man inte haft innan för då kan man ta några gamla godingar som man redan presenterat flera gånger tidigare fast för andra klasser.

    SvaraRadera