fredag 10 augusti 2012

Höstens bilderböcker som jag ser fram emot!

Jag har, genom BTJ´s listor som vi använder här, skrivit upp några bilderböcker som jag ser fram emot nu till hösten. Mina främsta favoriter Pettson och Findus är tillbaka, äntligen!

Boken heter "Findus flyttar ut" och jag hoppas att den är lika tokig, rolig, fylld med fina härliga bilder som de övriga böckerna.

Findus flyttar ut  
"Varje morgon vaknar Pettson klockan fyra av att Findus hoppar i sängen. Pettson blir tokig. Kanske är det bäst att Findus flyttar. Tillsammans inreder de det gamla dasset och tar bort bajstunnan så att Findus inte ska råka landa i den när han hoppar i sängen. Men så när Findus ska gå och lägga sig blir han lite orolig för räven... " (www.adlibris.com)


Johanna Thydell (som för övrigt är från Värnamo) som bland annat skrivit "I taket lyser stjärnorna" debuterar i bilderboksvärlden med "Det är en gris på dagis".
Beskrivningen som finns på Adlibris är följande:
Det är en gris på dagis är en humoristisk, poetisk och lagom verklighetstrogen berättelse med knorr. Grisen står i sin hage och tittar på barnen som leker långt därborta på dagis. Grisen är ensam, han vill också vara med. Han gräver och gräver och rätt var det är står han vid dagisets staket. Alla barnen blir överlyckliga. Men hur gömmer man en gris på dagis? (3-6 år)

Den verkar också lite smårolig och tokig. Förhoppningsvis är bilderna fina och inbjudande!

Det är en gris på dagis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar