söndag 12 augusti 2012

Namnet på boken är hemligt av Pseudonymous Bosch


I sommar lånade jag hem denna bok för jag gillade titeln. Boken börjar med en varning där det står att man inte ska läsa boken. När man sedan bläddrar vidare består första kapitlet av meningar som set ut såhär ”Xxxx xxxx xxx xx xxxx.” Men efter det så ordnar det till sig, för i nästa kapitel berättar författaren att han inte kunde låta oss läsa första kapitlet eftersom det innehåller en stor hemlighet som kan skada den som vet om den. Egentligen borde inte författaren berätta sin hemlighet men han kan helt enkelt inte låta bli. För att undvika att avslöja för mycket får personerna och platserna i boken andra namn så att det inte ska gå att identifiera dem.

Berättelsen börjar med Cassandra, som kallas för Cass. Hon är ständigt beredd på olika annalkande katastrofer och hon har alltid med sin överlevnadsryggsäck med sig. Cass håller sig lite för sig själv men en dag träffar hon på Max-Ernest. Max-Ernest är en kille som alltid pratar för mycket och som har ett dubbelnamn eftersom hans föräldrar inte kommer överrens om något överhuvudtaget.  Tillsammans blir de två udda 11-åringarna indragna i ett äventyr när de besöker ett hus som tillhört en trollkarl. I huset hittar de en bok som tillhört trollkarlen och snart visar det sig att det är fler personer än Cass och Max-Ernest som är intresserade av boken och huset.

Jag tycker att boken är riktigt bra, och jag gillar att berättaren/författaren går in och bryter berättelsen ibland och för en dialog med läsaren. Sedan tycker jag att karaktärerna är välskrivna då alla har små roliga egenheter som gör att man vill veta mer om dem. Det finns en uppföljare som heter ”Om du läser det här så är det kört!”.


1 kommentar:

  1. Åh. Denna har jag lånat nu! Ser fram emot att läsa denna märkliga bok... ;)

    SvaraRadera