onsdag 29 augusti 2012

Lite nervöst bokprat för nior

På måndag ska jag ha bokprat för ett gäng nior som kommer hit och jag måste säga att jag är lite nervös! Det är länge sedan jag hade bokprat för lite äldre och de är dessutom 24 stycken. Läraren påpekade ju också att de är på väg in mot vuxenböckerna, men då jag kände att där har jag minimal koll så det fick bli ungdomsböcker ändå. Tror inte att jag läst en vuxenbok på nått/några år :P

Som vanligt är det svårt att hitta böcker till killar. Alla gillar ju inte sport bara för att de är killar! Pratade med min kollega igår om detta och hon hade sett via Svenska barnboks institutet att 2011 var ett stort genombrott för kvinnliga författare som skriver för ungdomar och just tjejer. (http://www.sbi.kb.se/sv/Utgivning-och-formedling/Bokprovning/Trender-och-tendenser-/ 
( Mycket bra sida förresten!)

Risken med detta kan ju vara, som vi sa, att killarna läser ännu mindre, de vill ju inte läsa om tjejer och deras tonårsproblem!

I vilket fall som helst ska jag nog presentera de här böckerna på måndag:

Skuggvarelser
  
Strimmor av hopp


Min syster är i tusen bitar
Resten får du ta reda på självDjävulens märke

3 kommentarer:

  1. Lycka till med bokpratet! Jag kan tipsa om boken Erebos till killar i den åldern. Den handlar om en kille som får tag på ett nytt dataspel som cirkulerar på hans skola (spelet liknar World of Warcraft). En av spelets regler är att du inte får berätta för något att du spelar det. Bokens huvudperson blir fast i spelet, men när en av karaktärerna i spelet börjar säga att han ska utföra otäcka saker i verkligheten börjar han undra vad spelet egentligen vill. Jag tyckte att den var spännande och jag tror att man uppskattar boken mer om man själv spelar rollspel på nätet.

    SvaraRadera
  2. Ja, lycka till Alex med bokpratet! :) Det kommer gå fint. Åh, Erebos kan jag också tipsa om! Mycket populär bland killar. På en av mina skolor läser vissa den i femman och sexan med... Strimmor av hopp är ju så bra. Läsupplevelsen är nästintill filmisk. Magnus Nordin går också bra på högstadiet bland killarna. Spännande utmaning! Berätta hur det gick sen!

    SvaraRadera
  3. tack för tipset! Känns som det är många killar i den åldern som spelar en del, så jag får ta och läsa den :)

    För övrigt gick bokpratet bra, alla kom naturligtvis inte i tid, men de var ganska lugna och ordentliga annars. Det var många som inte lånade någon bok, trots att det var ett "krav" från läraren då de skulle ha läsprojekt av något slag. Men ett gäng tjejer stannade kvar läänge, frågade efter boktips och botaniserade till slut bland Katarina von Bredows böcker!
    Böckerna "resten får du ta reda på själv" "språkresan" och "min syster är i tusen bitar" gick hem bäst i hela gruppen. Dumt av mig var att jag bara hade ett ex av Språkresan då det var fler killar som ville ha den. "Tyvärr" var de andra exen utlånade. Men två/tre stycken ställde sig faktiskt i kö. Lite läskigt att höra dock är att de inte vet att de kan reservera en bok!

    SvaraRadera