måndag 25 juni 2012

Bokmärken i långa rader!

Hej på Er!

Ännu är det inte semestertid för mig! Piggelin som jag känner mig, skulle jag vilja ta tillfället i akt, denna regniga, pyssliga dag och ge er lite:

BOKMÄRKESTIPS!

Under läsåret har jag då och då haft tiden att unna mig lite pyssel i form av just bokmärkes-verkstad till elevernas stora glädje! Detta är ett perfekt tips för er om ni med små, små medel vill locka eleverna till läsning och till att vistas mera på bibblan. Har man ett fint bokmärke eller gör sitt eget, kanske man tycker det är lite roligare och blir lite piggare på att läsa... :)

Tyvärr har jag ingen kamera med mig och kan därför inte visa mina senaste bokmärkes-kreationer... Men en vacker dag ska jag göra ett litet inlägg och visa er! Här kommer lite tips på vad/hur man kan göra! (För EXTRA proffsiga bokmärken, använd lamineringsmaskin - vilken uppfinning det är!!).

- Använd ett färgat papper som bakgrund och riv små, små flisor i andra färger, eventuellt också silver- eller guldpapper om ni hittar, och strö ut på bakgrundsfärgen. Lägg sedan pappret med flisorna mellan lamineringsark och laminera! Har ni en beskärningskniv, kan ni sedan skära till perfekta bokmärken :).

- Klipp ut bokstäver och skriv exempelvis ditt eller en väns namn och lägg ut på ett färgat papper. Det blir jättefint.

- Sök på "hjärta", "stjärna" eller någon annan figur eller siluett (av ex. ett gulligt djur eller annat) på nätet och klistra in i ett worddokument. Skriv ut och laminera och klipp ut bokmärken i önskad storlek.

- Skriv ner små söta citat eller annat, exempelvis hämtade från era favoritböcker eller annat...

Hur gör ni era bokmärken?!

Sommarhälsningar
//Bella

2 kommentarer:

  1. Smarta tips och de blev verkligen jättefina! Jag gör inga egna bokmärken... men jag köper nya ganska ofta eftersom de jag redan har brukar försvinna :P

    SvaraRadera
  2. Vilket bra tips! Det här kommer jag verkligen använda mig av :D
    Vi hade en aktivitet på en av våra filialer för en vecka sen där de "pimpade" bruna tråkiga anteckningsböcker. Det var 16 tjejer (!) som dök upp och pyntade i hej vilt. Tydligen finns det någon sorts silverplast på Biltema som man kan knyckla ihop och dekorera med!

    När jag var yngre gjorde jag massor av bokmärken, då tog jag ofta kartong som jag klippt till långa breda remsor för att sedan klä dem i gammalt inslagningspapper som man har till presenter. Jättekul :)

    SvaraRadera