lördag 16 juni 2012

Evelinas boktips!


Jag heter Evelina och jag är en blivande bibliotekarie (ska börja andra året på BoI i Växjö i höst). Samtidigt som jag pluggar jobbar jag som timvikarie på biblioteken i Mönsterås kommun och det är på vis jag har träffat Isabella. Jag läser böcker på svenska, men också på engelska eftersom jag inte orkar vänta på översättningen och för att det finns så många bra böcker som tyvärr inte översätts. Här kommer tips på två av mina nuvarande favoritförfattare.

Cassandra Clares böcker är en blandning av genrerna Urban Fantasy och Young Adult och de innehåller allt från action till känslor. Hennes huvudserie heter The Mortal Instruments och spinoff-serien heter The Infernal Devices. Ingen böckerna är översatta än, men eftersom som City of Bones ska bli film borde en översättning vara på gång. Ingen av serierna är avslutade.

The Mortal Instruments består av:
City of Bones
City of Ashes
City of Glas
City of Fallen Angels
City of Lost Souls

The Infernal Devices består av:
Clockwork Angel
Clockwork Prince

Gail Carriger skriver en lättare typ av Steampunk. Här varvas torr, brittisk humor (typ Jane Austen) med action och teknik då böckerna innehåller en blandning av tebjudningar, vampyrer, gräsliga hattar, varulvar, uppfinnare och parasoll.  Den första delen i serien finns översatt till svenska med titeln Själlös (men böckerna bör läsas på originalspråket eftersom den brittiska engelskan är en läsupplevelse i sig). Timeless är den sista boken i serien om Alexia, men författaren har nya serier på gång i samma stil.

The Parasol Protectorate består av:
Soulless
Changeless
Blameless
Heartless
Timeless

/Evelina



...Och med detta hälsar vi på bloggen Evelina välkommen och hoppas på snart återseende :) 

TACK för de fina tipsen!

/Säger vi på Timida bibliotekarier...

2 kommentarer:

  1. Trevlig att få lite tillökning här på bloggen :) och tack för de nya tipsen!

    Clockwork prince läste jag lite om på Adlibris för några månader sen och den verkar riktigt bra, den hade fått bra kritik också såg jag!

    När jag var i Lund på litteraturfestivalen LitteraLund i våras så var Nene Ormes där och pratade lite om sina böcker. Hon skriver också Urban fantasy och berättelserna utspelar sig i Malmö där hon även bor. Nene ser rätt speciell ut men oj vad bra hon var på att berätta! Hon hade gått flera berättarkurser och det märktes väl. Hennes första bok Udda verklighet kom 2010 och tvåan är på väg!

    SvaraRadera
  2. Och jag får säga Tack för att ni vill ha mig här :)

    Kul att du har varit på LitteraLund. Jag har hört att festivalen ska vara kul men jag har inte haft möjligheten att åka dit.

    Jag har läst Udda Verklighet och jag tyckte att den var bra men det märks att det är en "första bok" (jag tycker att hon har lite svårt att hålla språket och jag hade vissa problem med hur huvudpersonen gestaltas). Jag vill gärna läsa hennes andra bok, tror att den heter Särskild eller något liknande. Tycker att det behövs mer svensk litteratur i denna genre.

    SvaraRadera