tisdag 19 juni 2012

Sommarläsning...

Hej alla fina!

Nu när sommarlovet precis har börjat tänkte jag passa på och fråga er om var ni läser allra helst på sommaren?

Har ni något favoritställe? 

Tycker ni om att dricka eller mumsa på något speciellt när ni läser? 

Ska det helst vara tyst eller vill ni hellre lyssna på musik? 

Här kommer några av mina favoritställen! Berätta gärna om era :).


Bildkälla: http://www.norstedts.se/Global/Bilder_Norstedts/Norstedtsblogg/Kvinna-laser-i-graset.jpg

1). I en hängmatta under ett stort, stort träd, någonstans på okänd plats... Det ska vara grönt utan slut och det ska blåsa lite lätt i trädkronan...

2). I en gammal glasveranda, där taket är tunt... Det ska regna och smattra på taket, så att rutorna blir alldeles blurriga av droppar...

3). På en vit sandstrand med sanddyner och höga kullar där man kan gömma sig... Det ska vara riktigt varmt, så varmt så att man snart, snart måste springa ner och ta ett dopp för att svalka sig... Och kanske har man en smarrig chokladkaka och fläderblomssaft intill...

4). Högt upp på en av vallgravarna runt ett gammalt slott... där man kan se ut över staden och vattnet... och där man kan få syn på små, söta kaninungar som hoppar och skuttar i gräset... Kanske har man lånat grannens goa Golden som ligger och snusar intill...

5). På landet, i gräset, bland en massa vinbärsbuskar, med kall mjölk och Farmors kletiga kardemummabullar... och säkert en hel massa jobbiga insekter som ställer till det i paradiset...

6). När solen snart ska gå ner, över en sjö, på en brygga eller stenhäll, med en massa näckrosor och mörkgröna granar långt därborta på andra sidan... kanske med varm choklad i en termos och en varm filt om ryggen... 

Njut av sommaren och ta hand om er och läs en massa, massa, massa...! ;)

2 kommentarer:

  1. Jag sitter helst i en däckstol på vår altan och läser. Där är det skuggigt och skönt. Ibland ligger jag på ett lakan på gräsmattan och då ligger Brownie (min hund) bredvid. Det är inte så lätt att läsa när man har en hund som tycker att man ska strunta i boken och bara klappa på henne (det finns många gula hundhår i mina böcker ;)).

    Om det är en jättebra bok vill jag inte äta något under tiden eller ha några bakgrundsljud som stör, det ska bara vara jag, boken och berättelsen.

    SvaraRadera
  2. Jag ligger också helst på gräsmattan och passar på att bli lite brun under tiden. Hade vi haft trädgård hade en hängmatta varit nummer ett! Eller på en varm sandstrand nära havet eller sjön!
    Jordgubbar eller vattenmelon är gott att smaska på, men som du säger Evelina, är boken bra så behövs det inte så mycket. Man glömmer helt enkelt bort att äta :P

    SvaraRadera