torsdag 7 juni 2012

Jellicoe road av Melina Marchetta

Jag måste bara tipsa om den här boken! Jag tror att den kommer bli otroligt populär och enligt Adlibris ska den vara, ja, nästan unik.

Jag själv har inte läst den, den kom precis ut på svenska men jag ser fram emot att sätta tänderna i den!

Jag kopierar in lite från Adlibris så får ni läsa själva:

"Som barn överges Taylor på 7-Eleven av sin mamma. Sex år senare hinner det förflutna ikapp henne. Samtidigt pågår gängkriget på Jellicoe internatskola, där ännu en i Taylors närhet försvinner och någon återvänder."

"Sommaren 2011 var Jellicoe Road riktigt populär på svenska bokbloggar. Författaren Johanna Lindbäck på Bokhora.se drev något av en egenhändig reklamkampanj för boken. I hemlandet Australien och i USA har Jellicoe Road-fansen startat hemsidor till dess ära."


Kommentarer:


  • Riktigt bra!
    Första halvan av boken känns för mig lite småseg men jag har också förståelse för det för annars hade nog ingen riktigt hängt med. Det är många namn och karaktärer att hålla reda på och precis som flera har skrivit är man till en början smått förvirrad. I den andra halvan får allt sin förklaring och då får man en helt annan känsla, man måste bara ta sig över ?tröskeln?.

    Marchetta skriver på ett sätt som jag verkligen gillar och historien är minnesvärd. Det jag kände när jag var klar var att om jag hade varit Taylor hade jag vart riktigt förbannad på Hannah. Annars är nog Jonah den karaktär som växte mest hos mig.

    En riktigt bra bok som jag självklart rekommenderar men var tålmodiga första halvan det får ni betalt för senare i boken.
    av NilmasBokhylla.wordpress.com, 2012-05-28

  • Bästa boken.....
    ....lätt!!! Den är underbar och jag betvivlar inte att den kommer sätta sin unika prägel på min framtida litteraturläsning.
    av Sara, 2012-05-05

  • Come to mama!
    Stort fett HURRA! Ingen, jag säger ingen bok tar förstaplatsen från Jellicoe Road. Magisk, vidunderlig, ja den har allt!
    av Sanne, 2012-03-13
(Källa: Adlibris. com http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=918576325X


Den ser ju ganska lockande ut också, inte sant?

2 kommentarer:

  1. ÅH! Denna fick jag nys om för bara några dagar sedan via en av mina favorit-bokbloggar och jag ställde mig på kö direkt! Verkar så bra :) Kul att du gjorde ett inlägg på just denna Alex!

    SvaraRadera
  2. Kul att den är så omtalad ju!

    SvaraRadera