måndag 25 juni 2012

Härlig rysare för sommarläsning...

Sara stirrade ut över vattnet bakom båten. Hennes ögon var stora och Karl tyckte att hon såg väldigt blek ut. Hon lyfte långsamt handen och pekade. Karl vände sig om. Och där började en jättelik skugga växa fram ur den grå tjockan. 

- Vallona! flämtade Karl. 

Det här är ett litet utdrag ur boken Spökspeppet Vallona, som jag läser för tillfället. Det är första delen i serien Krabbsjögrund med hittills fem utkomna böcker. Den femte delen heter "Besökarens skugga" och kom ut nu i juni.

I boken får vi träffa Karl, som ska spendera några höstveckor hos sin morfar i Krabbsjögrund. När han kommer till den lilla staden med sin Mamma, tycker han att något inte riktigt känns som det ska. Till och med morfar verkar annorlunda, liksom rädd och orolig. Det är som om det plötsligt vilar något ondskefullt över Krabbsjögrund... En dag försvinner Karls morfar och Karl ger sig ut för att försöka hitta honom.

Spökskeppet Vallona

Jag har inte läst många sidor i boken, men känner redan nu att den har något speciellt! Det bästa med boken (och serien) är framförallt stämningen som finns när man läser. Det är en speciell atmosfär som boken förmedlar som lockar otroligt mycket till sträckläsning och som gör att den passar bra till att läsas på sommaren. Svenska somrar (som denna hitintills) har ju en förmåga att regna bort ibland... och det är just med regnet som ackompanjerar läsningen, som gör den till en succé. Det är som om historien om Karl och Krabbsjögrund och Morfars spökhistorier vecklas ut och får liv, utanför bokens pärmar...

Jag kan verkligen rekommendera denna serie! Någon annan som läst??

//Bella

2 kommentarer:

  1. Denna serie vill jag också läsa. Ska försöka låna hela serien på en gång, då blir det nästan som att läsa en tegelsten :)

    SvaraRadera
  2. Åh denna serien har jag sett i hyllan. Jag har själv inte läst den men den ser väldigt lockande ut! Oftast försöker jag pracka på ungarna någon av dem när de letar efter något spännande, men de verkar liksom inte gå hem... Kanske för att ingen direkt har sett dem innan?

    SvaraRadera